Een leven lang leren
We zijn Samen SOPOW. Dat is geen losse slogan, maar een overtuiging. We hebben de gedeelde ambitie om samen – met elkaar en voor elkaar – betekenisvol onderwijs te maken. Onderwijs dat kinderen in Winterswijk voorbereidt op het invullen én vormgeven van de maatschappij van morgen.
Met onze huisacademie Samen Scholen investeren we bewust in onze grootste kracht: onszelf. Want sterke scholen vragen om sterke professionals. En die worden sterker wanneer ze samen leren, samen reflecteren en samen bouwen aan onderwijs vanuit een krachtige visie.
Trainingen
Hieronder staat een overzicht van ons aanbod in trainingen en cursussen.
Onze maatschappij is volledig doordrenkt van digitale technologie: van algoritmes die ons nieuwsaanbod bepalen tot deepfakes die de waarheid doen vervagen. Van smartphone tot schermverslaving en nog veel meer. Toch is digitale geletterdheid in het onderwijs nog lang niet vanzelfsprekend. Het staat vaak nog niet structureel op het lesrooster, terwijl het juist zo hard nodig is dat kinderen leren navigeren in deze digitale wereld. Daarom komt de werkgroep de Ideeënfabriek met deze inspirerende en praktische workshop. We nemen je mee in de nieuwe kerndoelen voor digitale geletterdheid. We leggen uit wat er verandert, waarom dat belangrijk is én – misschien nog wel belangrijker – hoe je hier als leerkracht direct mee aan de slag kunt. Ook gaan we praktisch aan het werk: je ervaart zelf hoe je digitale geletterdheid kunt verweven in je dagelijkse onderwijs. Wil je ook aan de slag met digitale vaardigheden in de klas? Laat je inspireren en maak een vliegende start!
In het schooljaar 2025/2026 werken we toe naar een nieuw Strategisch Beleidsplan voor de stichting. Dit plan zal gaan bestaan uit peilers waarop de scholen het jaar daarna met de schoolteams hun schoolplan 2027-2031 kunnen opstellen We halen uiteraard input bij de scholen op door een rondje langs de teams te doen. Daarnaast worden de ib-ers en directeuren nauw betrokken bij de te zetten stappen. We willen echter ook de frisse blik van mensen in de klas al vanaf het begin meenemen. Daarnaast willen we jullie graag als meelezers gebruiken tijdens het schrijven van het uiteindelijke plan. Wil jij in ‘benen-op-tafel’- sessies je input leveren dan hopen we dat je je opgeeft als frisdenker!
Wil je meer grip krijgen op de digitale leeromgeving MOO en Google workspace? Dan is deze praktische training iets voor jou
Ben je weleens onnodig lang aan het zoeken in Drive? Komt het delen van documenten soms nét niet lekker uit de verf? Of wil je je Google Agenda en Mail slimmer inzetten in je werkdag? Dan is deze training wat voor jou.
Met regelmaat hebben onleesbare handschriften een 'verlammend' werken op het leerproces van leerlingen, omdat jij als leerkracht niet weet op welk aspect je feedback moet gaan geven. Het handschrift of de spelling? Met het nakijken van onleesbare handschriften heb jij als leerkracht geen inzicht in de ontwikkeling van de vakinhoudelijke kennis van jouw leerlingen. Vermijd deze 'verlammende' handschriften en verbeter het schrijven van jouw leerlingen door het volgen van deze workshops. Leren schrijven en het leren van een taal zijn nauw met elkaar verbonden, zoals je ook in dit voorbeeld ziet. Wanneer jouw leerlingen beter leren schrijven, zal dit ook hun taalvaardigheid versterken.
Deze meerdaagse cursus Teken je gesprek® over Werkhouding is ideaal voor professionals die willen voorzien in een praktisch hulpmiddel om leerlingbegeleiding rondom werkhouding, concentratie, motivatie of uitstelgedrag. Of je nu al ervaring hebt met visuele gespreksvoering door Teken je gesprek® of niet, deze tweedaagse cursus biedt waardevolle inzichten en praktische tools die je direct kunt toepassen in je dagelijkse praktijk.
In dit webinar staan de verschillende ondersteuningsniveaus centraal. De leerkracht is eerst aan zet om iedere leerling kwalitatief goed rekenonderwijs te bieden, voordat externe deskundigen in beeld komen en er onderzoek wordt gedaan naar dyscalculie. Hoe kun je deze ondersteuningsniveaus op je school inkleuren om te zorgen dat leerlingen ondersteuning op maat krijgen? En mocht het toch zover komen dat een onderzoek naar dyscalculie onvermijdelijk is, hoe kan je aantonen dat je passende interventies hebt gedaan?
Ontwerp een lesactiviteit perfect op maat bij jouw onderwerp of lesdoel, waar je zelf nooit op was gekomen. Leer hoe je Chat GPT of een ander AI model eenvoudig naar je hand zet door de juiste vragen te stellen en niet te snel te tevreden moet zijn. Na de uitleg ga je zelf aan de slag. Ga naar huis met een leuke les voor morgen in je groep. Neem je Chromebook (opgeladen) mee!
De 11-jarige Keesje heeft een grote fantasiewereld, wat leidt tot flinke concentratieproblemen. Hij voelt steeds meer de druk van buitenaf om goed te presteren op school en besluit dat hij het hoogst haalbare rekenniveau moet halen: "Het rekentijger-niveau". Wordt Keesje een rekentijger of blijft zijn fantasie de focus wegnemen?
‘Zin in Lezen’ is een aanpak waarmee je betekenisvol lees- en schrijfonderwijs verzorgt. Geen saaie lees- en taallesjes meer maar lezen en schrijven in betekenisvolle context.
We worden ontvangen op Pronova en krijgen een rondleiding door de school. Daarna komen alle veranderingen met ingang van dit schooljaar, voor LWOO en Praktijkonderwijs aanvraag aan de orde. Daarna is er gelegenheid om vragen te stellen.
Ben je nieuw in de medezeggenschapsraad (MR) in het primair of voortgezet onderwijs, of wil je jouw basiskennis toetsen? Dan is de cursus MR Start dé cursus voor jou.
Aan de hand van een aantal boeiende inzichten en knappe denkers over persoonlijk leiderschap, verandering en organisatieontwikkeling ga je een breder en beter beeld krijgen van leiderschap, organisatieontwikkeling en verandering. Ondertussen ontdek je of een andere rol in het onderwijs iets voor je zou kunnen zijn
De bijeenkomsten vormen een goede start om het onderwijs aan het jonge kind te verbeteren, maar leidt niet vanzelfsprekend tot succes. Daarom wordt van de teamleden verwacht dat zij vanuit hun eigen doelen na elke bijeenkomst gaan oefenen en leren om daadwerkelijk een volgende stap te kunnen maken.
In deze bijeenkomst verkennen we klassen met een negatieve groepsdynamiek. Wat gebeurt daar? Verder krijg je in deze bijeenkomst heel veel tips waarmee je de volgende dag direct vraag de slag kunt.
Als leerkracht kun je preventief veel doen om een positieve en veilige sfeer te creëren in een nieuwe groep. Allereerst is het cruciaal om duidelijke verwachtingen en regels op te stellen. Bespreek deze met de klas en zorg dat ze helder en haalbaar zijn. Investeer in kennismakingsactiviteiten: laat leerlingen zichzelf voorstellen en organiseer speelse groepsopdrachten om onderlinge banden te versterken. Toon oprechte interesse in je leerlingen door naar hun verhalen te luisteren en hun achtergrond te leren kennen. Dit bouwt vertrouwen op. Structureer de eerste weken met een vast ritme, zoals een dagopening of een korte checkin. Dit geeft houvast. Wees consistent in je aanpak en laat zien dat je betrouwbaar bent. Geef positieve feedback om gewenst gedrag te versterken. In deze bijeenkomst kijken we naar de 5 fasen van groepsvorming, de rollen van kinderen in de groep en we kijken welke activiteiten passend zijn voor de eerste maanden van het schooljaar.
Jezelf heel goed kennen, effectieve communicatie en een vleugje verwondering... Dat is de combinatie waarmee jij kinderen én jezelf laat groeien. Deze training geeft je direct inzicht in hoe jij communiceert, hoe verschillend mensen dat doen en hoe je jouw communicatie effectief in kunt zetten. Grip op je eigen gedrag, op jouw communicatie en dus op jouw functioneren. Met welke bedoeling doe je de dingen die je doet? Welk voorbeeld ben je en welk voorbeeld wil je zijn? Welke bijdrage wil je leveren en welke indruk wil je achterlaten? Hoe houd je balans tussen impact maken en goed voor jezelf zorgen.
Leerkrachten hebben inzicht in de doorgaande lijn automatiseren. Zij kunnen een plan van aanpak maken voor hun eigen klas en kunnen verschillende werkvormen en materialen gebruiken om het automatiseren op niveau te brengen en te houden.